Uppsala högre allmänna läroverk

Jag har funderat på att sätta ihop ett inlägg om mig själv, lite allmän kuriosa som kanske inte alls är så intressant egentligen, men kul att sammanställa i alla fall.  Så jag började med skola. Efter att ha bläddrat igenom bilder från skolan och saker jag vill berätta om den fick det bli ett eget inlägg. Så här är min skola, Katedralskolan i Uppsala.
Det är inte lätt att beskriva Katedralskolan med ett ord. Så jag försöker med flera: Högt i tak, stora fönster, stentrappor, gammal stil, Gustav Vasa har gått här, föreningar, mångkulturellt, engagerade människor och säkert hundra ord till. Här finns människor med alla olika stilar man kan tänka sig och alla är ”accepterade”. Svårt att förklara det där men det är riktigt härlig stämning i alla fall.
Föreningarna finns till för att göra skoltiden som man så lätt blir trött på så rolig som möjligt. För ett tag sen anordnades till exempel en loppis i glasentrén av elevkåren.
Där såldes bland annat en träningsmaskin, finskor och en våtdräkt.
Den här veckan är det årliga ”spirit week” igång. Det är en vecka där man varje dag ska klä ut sig efter ett tema.
Igår var det pirat-tema. Dagen innan var det toga och alla gick runt i vita lakan. Underbart.
Man kan gå med i en förening eller skapa en egen. Jag är för tillfället mest engagerad i föreningen Radio Fresh men det finns så många olika som man bara inte hinner med att engagera sig i tyvärr. Här är Katte någon gång på 1800-talet. Fast då hette det  Uppsala högre allmänna läroverk.

Sådär ja, det var skolan.  Jag kanske har romantiserat allt nu men det tycker jag man får göra ibland. Nu ska jag börja fila på nästa del.

Lämna en kommentar

Filed under Om mig

Kommentera

